Lid worden van Scouting is hartstikke leuk! Je ontmoet er veel nieuwe vrienden, je doet dingen die je misschien nog nooit eerder hebt gedaan en je leert ook nog eens heel veel, van zelfstandig zijn tot samenwerken en van het bouwen van een kampvuur tot zelf een heerlijk maaltje koken. Hier staat wat meer informatie over het inschrijven bij Scouting en het lid worden bij de Hendrik van Halewijn.
Iedereen in de leeftijd van 5 tot 21 jaar kan lid worden van één van onze jeugdspeltakken en zelfs als je ouder bent dan 21 jaar kun je nog lid worden van één van de speltakken van de Hendrik van Halewijn. In het bovenmenu onder speltakken kunt u per speltak de op die speltak van toepassing zijnde informatie vinden. Op de hoofdpagina van het tabje speltakken treft u een overzicht ingedeeld naar geslacht en leeftijd aan.
Wanneer je al lid bent van één van de speltakken van de Hendrik van Halewijn en je blijft een aantal jaar op Scouting, dan zul je eens in de zoveel jaar ‘overvliegen’ naar de volgende leeftijdscategorie. Voor dit feit wordt met de verschillende speltakken een mooi feest georganiseerd en aan het eind van de feestdag wordt je door je oude speltak uitgezwaaid en ga je naar je nieuwe speltak. Het kan natuurlijk voorkomen dat je op latere leeftijd op Scouting gaat, dan wordt je niet ‘overgevlogen’, maar begin je gelijk in de speltak die bij jouw leeftijd past.
Inschrijfformulier
Wanneer u meer informatie wilt ontvangen over één van de speltakken of wanneer u iemand wilt inschrijven als lid van de Hendrik van Halewijn, vul dan onderstaand formulier in. Na ontvangst van uw aanvraag, neemt de betreffende speltak contact met u op en ontvangt u zo gewenst een exemplaar van het inschrijfformulier. Wanneer u meerdere speltakken wilt bereiken, dan wordt u hierbij vriendelijk verzocht het formulier per te bereiken speltak in te vullen.
Inschrijving en registratie
Van Scouting Nederland krijg je als bewijs van inschrijving een Scoutpas en je kunt je aanmelden voor het ontvangen van het tijdschrift dat bij jouw speltak hoort. Met de Scoutpas kun je iedereen laten zien dat je lid bent van Scouting, wat bijvoorbeeld heel handig kan zijn bij het verblijven op een kampeerterrein of het lopen van een dropping of hike. Met de Scoutpas ontvang je ook korting in de Scoutshop (een speciale winkel voor alle Scoutingbenodigdheden). Jouw inschrijving bij Scouting wordt geregistreerd in Akela (SOL), de online ledenadministratie. Ook voor onze eigen administratie worden gegevens opgeslagen. De informatie die middels het inschrijfformulier wordt verzameld zal altijd strikt vertrouwelijk worden behandeld. Informatie over bijvoorbeeld verzekeringen of medicijngebruik zijn alleen bekend bij de speltakleiding of organisatie van een evenement waarbij het hebben van dergelijke informatie relevant is.
Op het verzamelen van persoonsgegevens is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. De persoonsgegevens van uw kind worden centraal beheerd door de ledenadministratie. De gegevens worden deels ter beschikking gesteld aan de Landelijke Vereniging Scouting Nederland in Leusden voor de verplichte nominale ledenadministratie. Scouting Nederland heeft zich, binnen de werking van de Wbp aangemeld bij de Registratiekamer. Adressenbestanden van leden worden niet verkocht aan derden en mailings aan leden worden in eigen beheer van Scouting Nederland uitgevoerd. U kunt aan Scouting Nederland schriftelijk kenbaar maken dat u geen mailings wilt ontvangen. Het adres is: Scouting Nederland, Postbus 210, 3830 AE Leusden.
Installatie
Wanneer je begint bij een speltak wordt je officieel geïnstalleerd. De installatie is eigenlijk ook weer een feestje. Allereerst krijg je een (nieuw) uniform aan. Bij de Bevers (rood), Welpen (groen), Esta’s (groen), Kabouters (groen), Gidsen (beige) en Verkenners (beige) wordt een uniform gedragen. Binnen de overige speltakken is het optioneel. Bij de installatie mogen je ouders, andere familie en vriendjes of vriendinnetjes aanwezig zijn en je legt de belofte af ten overstaan van je nieuwe speltak en de leiding. Een officiële, maar zeker gezellige gelegenheid, waarbij je aan het eind de rode Halewijndas krijgt omgeknoopt van de voorzitter van de Hendrik van Halewijn. De belofte die je gaat afleggen krijg je voordat de installatie plaatsvindt van de leiding van de speltak te horen en je ontvangt meer informatie over de spullen die je nodig hebt voor de installatie. Deze spullen zijn te verkrijgen in de Scoutshop.
Contributie
De contributie voor het lidmaatschap van de Hendrik van Halewijn wordt per half jaar geïnd. Dit kan middels automatische incasso of handmatige overschrijving (€ 4,- administratiekosten). Voor de actuele contributie kunt u contact opnemen met onze penningmeester. Het IBAN nummer van de Hendrik van Halewijn is NL57 INGB 0004440236. De volgende bepalingen uit het contributiereglement zijn relevant:
- het lidmaatschap verplicht tot betaling van contributie;
- de contributie is bij vooruitbetaling verschuldigd;
- contributie kan worden voldaan per half jaar;
- bij het aangaan van het lidmaatschap wordt de contributie voor de lopende periode verrekend;
- contributie moet ook worden voldaan als bijeenkomsten niet worden bijgewoond;
- bij voortijdige opzegging wordt contributie niet gerestitueerd;
- kosten als kosten voor weekenden, zomerkampen en het uniform zijn niet opgenomen in de contributie.
Indien u een betalingsachterstand heeft, zal u hiervan schriftelijk in kennis worden gesteld met het verzoek om dit te verhelpen. Indien dit na herhaaldelijk verzoek niet wordt gecorrigeerd, houden we ons het recht voor om het lidmaatschap te beëindigen. Ook ontkomen wij helaas niet aan eventuele contributieverhogingen, waarbij factoren kunnen zijn verhoging van de jaarlijkse bijdrage welke de Hendrik van Halewijn per lid aan Scouting Nederland moet afdragen, stijgende onderhoudskosten en stijgende vaste lasten. De contributie kan met ingang van elk Scoutingjaar opnieuw vastgesteld worden.
Voor vragen over de contributie kunt u contact opnemen met onze penningmeester Jessica Sander – Crooijmans via penningmeester@hendrikvanhalewijn.nl.
Opzegging of wijzigen gegevens
Opzegging van het lidmaatschap kan uitsluitend schriftelijk en geschiedt uiterlijk één maand voor het begin van de volgende contributieperiode. Het schriftelijk bericht van opzegging wordt gericht aan zowel de teamleid(st)er van de speltak waar uw kind lid van is (klik hier voor contact) als aan de ledenadministratie via ledenadministratie@hendrikvanhalewijn.nl. Er zal altijd een bevestiging van de beëindiging van het lidmaatschap worden verstrekt.